Søndag 15/4 kl. 15.00

DET BLI’R I FAMILIEN

Odense Valgmenighed
Dronningensgade 1
5000 Odense C

Køb billet

Medvirkende
Benedikte Damgaard, violin
John Damgaard, klaver

Program
Wolfgang Amadeus Mozart: Sonate i F-dur KV 376
Edvard Grieg: Sonate nr. 3 i c-mol op. 45
Richard Strauss: Sonate i Es-dur op. 18


Download programnoter

Musikken

Mozart havde i en årrække været ansat hos ærkebiskop Hieronymus von Colloredo i Salzburg, et engagement, han ikke var synderligt glad for. Han forsøgte derfor under sine rejser til Mannheim og Paris at finde andre og mere attraktive ansættelser – dog uden held, og han måtte derfor i første omgang stille sig tilfreds med at forblive i Salzburg. Mozart ønskede at give koncerter i Wien ved siden af sit engagement hos Colloredo, men det ville denne ikke imødekomme, og i 1781 kom det derfor til et brud mellem de to. Mozart flyttede til Wien og levede resten af sit korte liv som musikhistoriens allerførste “frie” komponist.
Sonaten i F-dur KV 376 er et af de første resultater af Mozarts frie kunstnerliv, der bragte ham både glæder og skuffelser, når han således var prisgivet wienerpublikummets musiksmag og lyst – og ikke mindst evne – til at betale ham for at skrive musik!

Grieg blev som ganske ung sendt til datidens musikalske centrum, Leipzig, for at udvikle det uomtvistelige musikalske talent, han havde lagt for dagen allerede som 15-årig. Han bevarede hele livet igennem en fin kontakt med det centraleuropæiske top-musikmiljø, selv om han – efter nogle års ophold i København – bosatte sig i sit fødeland, hvor han indtog en førende position som dirigent og underviser.
Grieg værdsættes især for sine sange og korte klaverstykker, ja, onde tunger kaldte ham 8-takter-geniet med henvisning til hans fine melodiske sans parret med manglende evner til at komponere større værker. Den populære klaverkoncert i a-mol og den 3. violinsonate er undtagelser, der viser, at Grieg også mestrede den store form. Sonaten er komponeret i 1886 på Trollhaugen, Griegs hjem ved Bergen, der nu er et yderst interessant museum over komponistens liv og værk.

Richard Strauss’ navn forbindes normalt med stort anlagte orkesterværker og operaer. Han komponerede dog også nogle få kammermusikværker. Volinsonaten op. 18 blev det sidste af slagsen, før tonedigtninge som ”Don Juan”, ”Tod und Verklärung”, ”Also sprach Zarathustra” m. fl. lagde beslag på hans kreativitet. Sonaten er skrevet under indflydelse af den stormende forelskelse, Strauss nærede til sopranen Pauline de Ahna, der blev hans hustru i 1894 og livsledsagerske indtil døden dem skilte i 1949.
Sonaten er i den traditionelle tre-satsede form, som programmet to øvrige sonater, og den peger tydeligt frem mod Strauss’ senere værker. Selv om der er tale om et ungdomsværk, satte Strauss sonaten højt og opførte den ofte.

De medvirkende

Benedikte Damgaard er uddannet på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, hvor hendes lærere var Serguei Azizian, Gunnar Tagmose, Tim Frederiksen og Jens Elvekjær. Hun har de senere år markeret sig smukt i musiklivet både som solist, som medlem af Copenhagen Piano Quartet og i sammenspil med pianianisten Emil Gryesten og sin far, John Damgaard.

John Damgaard er uddannet på Eastman School of Music (New York) og Det kgl. Danske Musikkonservatorium hos Georg Vasarhelyi og studerede senere hos Ilona Kabos og Wilhelm Kempff. Han har været docent ved Det kgl. Danske Musikkonservatorium, gæsteprofessor ved Musashino Academia Musicae i Tokyo og Australian National Academy of Music i Melbourne, og i årene 1984-2007 var han professor ved Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.
Damgaard har turneret over det meste af verden – hovedsageligt med et klassisk, romantisk repertoire, men næsten altid også med et dansk klaverværk på programmet. Han har desuden en omfattende diskografi bag sig.

Programnoter v/ Marianne Granvig