Søndag 30/9 kl. 15.00 – Trio Vitruvi

Koncerten finder sted i Odense Valgmenighed, Dronningensgade 1, 5000 Odense C

Køb billet til denne koncert.


2018.09.30 Vitruvi KO
Trio Vitruvi (Foto: Tom McKenzie)

Trio Vitruvi åbner sæsonen med musik af Rachmaninov, Ravel, Ernest Bloch og Dvorák.

Medvirkende
Niklas Walentin, violin
Jacob La Cour, cello
Alexander McKenzie, klaver


Program

Sergej Rachmaninov: Klavertrio nr. 1 i g mol “Élégiaque” (1892)
Maurice Ravel: Klavertrio i a-mol (1914)

Pause

Ernest Bloch: 3 Nocturner (1924)
Antonín Dvorák: Klavertrio i e-mol, op. 90 “Dumky” (1891)


Trio Vitruvi – Niklas Walentin, violin, Jacob La Cour, cello og Alexander McKenzie, klaver – har for længst manifesteret sig som et af Danmarks mest spændende og karismatiske kammerensembler. I 2014 vandt trioen DRs Kammermusikkonkurrence, og efterfølgende har de tre unge musikere givet et utal af koncerter i Danmark og turneret over det meste af verden. Det var dog først i april i år, at Trio Vitruvi aflagde den officielle debut fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums solistklasse foran en fyldt og begejstret koncertsal i det gamle Radiohus i København og dermed endegyldigt smøgede ”studenterkåben” af sig. Næste formiddag fløj de til New York, hvor de den 17. april debuterede i Carnegie Halls udsolgte Weill Recital Hall. Samtidig udkom Trioens debut-CD med bla. Schuberts store Es-dur Klavertrio på den amerikanske label Bridge Records.

Musikken er af 4 komponister af 4 forskellige nationaliteter – og med en let fransk-amerikansk akse

Skønt Sergej Rachmaninov (1873-1943) skrev sin ensatsede Klavertrio nr. 1 i g mol med tilnavnet “Élégiaque” inden, han var fyldt 20 år, er den alligevel et typisk eksempel på komponistens fuldblods romantiske kompositionsstil. Dette ungdomsværk forelå i Rachmaninovs levetid kun i manuskript og blev først trykt efter hans død i 1947. Om satsen har været tænkt som led i et større værk, der aldrig blev skrevet, står hen i det uvisse.
Russeren Rachmaninov levede en stor del af sit liv i USA men tilbragte i årene 1929-31 sine somre i Frankrig.

Maurice Ravel (1875 -1937) skrev sin klavertrio lige omkring udbruddet af 1. verdenskrig. Han var opsat på at få værket færdigt, så han kunne blive indrulleret i den franske hær. Han skrev således til Igor Stravinskij: ”Tanken om, at jeg skulle afsted med det samme, ansporede mig til at udføre fem måneders arbejde på fem uger. Min trio er færdig!”.
Ravel var stærkt optaget af at forene strygernes og klaverets forskelligartede klang og samtidig sikre balencen mellem de tre stemmer. Hans inspirationskilder til værket var så forskellige som baskisk dans og malajsisk poesi! Ravel levede hele sit liv i Frankrig men turnerede også som pianist og dirigent i resten af Europa samt i USA, hvor han under sin første fire måneder lange turné var sikret den dengang fyrstelige sum af USD 10.000 samt sit anselige forbrug af Gaulloise-cigaretter.

Den schweizisk-fødte – senere amerikanske statsborger – Ernest Bloch (1880-1959) studerede i Bruxelles, Frankfurt og Paris, før han drog til USA, hvor han skabte sig en betydelig position som kompositionslærer for en række amerikanske komponister bla. Quincy Porter og Roger Sessions. Bloch har en lang værkrække af musik inden for snart sagt alle genrer bag sig. Trods sin både omfattende og alsidige produktion er han dog en sjælden gæst i de danske koncertsale. Blochs musik er svær at sætte i bås men påvirkningen fra hans jødiske baggrund er uomtvistelig.

Antonín Dvorák (1841-1904) må anses for musikhistoriens førende tjekkiske komponist, og hans uhyre populære musik er gennemsyret af bøhmisk folkemusik. To af Dvoráks allermest populære værker vidner dog også om en stærk inspiration fra den amerikanske folkemusik, han hørte i løbet af de tre år, han var direktør for Musikkonservatoriet i New York: symfonien ”Fra den nye Verden” og F-dur strygekvartetten ”Den Amerikanske”. Dvoráks 4. Klavertrio i e-mol, op. 90 fra 1891 bærer tilnavnet “Dumky” – flertal af ordet ”dumka”, en sørgmodig sang eller ballade. Trioen ligger i sin form langt fra flertallet af firesatsede standardværker, idet den består af hele seks satser – dumkaer – med stærkt kontrastfyldt musik og udpræget folkloristisk præg.

Download 2018.09.30 programnote